تبلیغات
اهل بیت(علیهم السلام) - 79.دین و مذهب انتخاب یا میراث؟-1
اهل بیت(علیهم السلام)
یا اباصالح المهدی ادرکنا
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


این وبلاگ صرفا علمی و تحقیقی و در راستای نشر و ترویج فرهنگ و معارف اسلامی برای استفاده اقشار مختلف جامعه خصوصا جوانان راه اندازی شده است و در آن علاوه بر آثار و نوشته های مدیر وبلاگ از مقالات و نوشته های علمی از سایر نویسندگان و سایت های معتبر نیز با ذکر منبع بهره برده می شود و از هر گونه پیشنهاد و انتقاد علمی و منصفانه استقبال می شود و نشر و استفاده از مقالات آن با ذکر منبع بلا مانع است.

مدیر وبلاگ :محمود امیریان
نویسندگان

سؤال:  

آیا دین و مذهبی كه من دارم به انتخاب خودم بوده یا میراث پدرم؟  آیا دین و مذهبی كه پدرم دارد انتخاب خودش بوده یا میراث اجدادش؟  آیا اگر در كشوری دیگر به دنیا می آمدم باز هم همین دین و مذهب من می بود؟

پاسخ:

سوال شما را از چند منظر می­توان بررسی کرد:

1-      واقعیت

2-      حقیقت

واقعیت:

اینکه دربارۀ دین و عقیدۀ شخصی خودتان از ما سؤال  می­کنید، بیشتر شبیه این است که شناسنامه شما نزد ما باشد. این را شما باید قضاوت کنید! اما ادامۀ سؤال شما حکایت از واقعیتی می­کند که ممکن است بسیاری دیگر نیز آن را در ذهن گذرانده باشند.

همه  انسان­ها در طی زندگی،  تا مدتی به نوعی زندگیشان کاملا وابسته و گره­خورده با زندگی خانواده است. در این شرایط، فرهنگ انسان یک فرهنگ ناخودآگاه است که بیشتر شبیه تقلید است. البته تقلیدی که در آینده، عادات زندگی او از جمله زندگی مذهبی فرد را سازماندهی می­کند. لذا وقتی انسان مسیر اعتقادی خویش را انتخاب کرد این عادات در انجام بهتر وظایف بسیار کمک می­کند.

اما پس از اینکه به یک استقلال نسبی در فکر و اندیشه رسید؛ بسیاری از نظرات را در ناخودآگاه خویش نقد می­کند. مثلا در همان اوان سن نوجوانی و جوانی نظراتی راجع به محیط پیرامون خویش می­دهد: «به نظر من فکر پدر یا مادرم امروزی فکر نمی­کنند»، «زمانه عوض شده»، «من تحصیل کرده­ام؛ اما پدر یا مادرم بی سوادند»، یا همین سوال شما! و خیلی چیزهای دیگر که نشان از یک نوع استقلال فکری می­دهد.

بنا بر این نه می­توانیم از تأثیر محیط بی تفاوت رد شویم و نه از استقلال فکری فرد!

اگر کمی فراتر رویم، دین پدران و اجداد ما ایرانیان نیز همین فرایند را طی کرده­ است؛ اما با یک تفاوت:

تفاوت آن است که گذشتگان ما مسلمان نبودند. آنان اسلام را پذیرفته اند. یعنی دین آباء و اجدادی خود را کنار گذاشته و به دین جدیدی روی آورده اند. در واقع استقلال فکری همراه با شرایط آن زمان منجر به پذیرش دین اسلام از سوی آنان شده است. از آن به بعد آرام آرم شرایط آن طوری شده که شما در سؤالتان مطرح کرده اید.

به هر حال روند انتقال فرهنگ همیشه این گونه بوده است؛ و گریزی از آن نیست. و این روند اختصاص به فرهنگ خاصی ندارد.

اگر این روند تاریخی را کمی تحلیل کنیم؛ به پاسخ شما نزدیک­تر می­شویم. همه انسانها بخشی از فرهنگ خود را مدیون پیشینان خویش هستند. اینطور نیست که تمامی عقاید خویش را  خودشان کسب کرده­اند. حتی اگر به تازگی دین جدیدی را انتخاب کرده باشند. این گذشتگانند که بسیاری از تمدن ما را ساخته­اند و بسیاری از سجایای اخلاقی را به ما انتقال داده­اند در حالی که مسلمان نبوده­اند و ما نیز به آنها افتخار می­کنیم.

اما باید توجه داشت که در این انتقال تاریخی فرهنگ، همیشه اینطور نبوده است که انتقال به حق بوده باشد و ما نباید آن را اصلاح کنیم و نباید به روند طبیعی آن دست بزنیم. بلکه در جاهایی که می­بایست اصلاح صورت گیرد و فرهنگ را به حقیقت نزدیک کند، اصلاح صورت نگرفته است. قرآن نیز در برخی موارد این سنت را تمجید[1] و در چندین جا نکوهش[2] کرده است. بنا بر این برخی از اعتقاداتی که شما از برخی مسلمانان می­بینید، بی ایراد و مطابق با فرهنگ قرآن است. در عین حال اعتقاداتی هم وجود دارد که می­شود تعبیر کور کورانه را نسبت به آنها به کار برد. اعتقاداتی که از عادات رسوم سرچشمه می­گیرد. در آن ارزش انتخاب بسیار کم رنگ است. لذا با اندک تهاجم فرهنگی رنگ می­بازد. این اعتقادات واقعیاتی است که در هر جامعه­ای از جمله جامعه مسلمان نیز رخ داد است. برخی حق و برخی دیگر ناحق! گاهی نیز در امتحانات الهی رنگ می­بازند. آنوقت است که خیلی از این افراد همه تقصیرها را به گردن دین می­اندازند. برخی به این بهانه گناه و فسق خویش را توجیه می­کنند و برخی هم شاید از دینی که داشته اند روی گردان می­شوند و مدعی می­شوند که این دین تقلید کورکورانه­ای است که گذشتگان ما را به آن عادت داده­اند!



[1] وَ اتَّبَعْتُ مِلَّةَ آبائِی إِبْراهِیمَ وَ إِسْحاقَ وَ یَعْقُوبَ ما كانَ لَنا أَنْ نُشْرِكَ بِاللَّهِ مِنْ شَیْ‏ءٍ ذلِكَ مِنْ فَضْلِ اللَّهِ عَلَیْنا وَ عَلَى النَّاسِ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا یَشْكُرُونَ (یوسف/38) قُلْ صَدَقَ اللَّهُ فَاتَّبِعُوا مِلَّةَ إِبْراهیمَ حَنیفاً وَ ما كانَ مِنَ الْمُشْرِكینَ (آل عمران/95) ثُمَّ أَوْحَیْنا إِلَیْكَ أَنِ اتَّبِعْ مِلَّةَ إِبْراهیمَ حَنیفاً وَ ما كانَ مِنَ الْمُشْرِكینَ (نحل/123)

[2] وَ إِذا تُتْلى‏ عَلَیْهِمْ آیاتُنا بَیِّناتٍ قالُوا ما هذا إِلاَّ رَجُلٌ یُرِیدُ أَنْ یَصُدَّكُمْ عَمَّا كانَ یَعْبُدُ آباؤُكُمْ وَ قالُوا ما هذا إِلاَّ إِفْكٌ مُفْتَرىً وَ قالَ الَّذِینَ كَفَرُوا لِلْحَقِّ لَمَّا جاءَهُمْ إِنْ هذا إِلاَّ سِحْرٌ مُبِینٌ (سبأ/43) قالُوا بَلْ وَجَدْنا آباءَنا كَذلِكَ یَفْعَلُونَ (شعراء ۷۴)





نوع مطلب : اسلام، 
برچسب ها : دین و مذهب انتخاب یا میراث، واقعیت، حقیقت، دین به ارث می رسد، مذهب ارثی، دین جبری، مجبور بودن در دین و مذهب،
لینک های مرتبط :
          
دوشنبه 11 مرداد 1395
دوشنبه 11 مرداد 1395 05:00 ب.ظ
سلامممممم نفسممممممممممم
خوبی عزیزممممممممم
وبت خیلی خوب بووووووووود خیلی
میخواستم بیای به وب منم سایت سر بزنی و با هم تبادل لینک داشته باشیم
می بینمت
محمود امیریان
با سلام انشاء الله
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
from www.Avazak.ir-Design By: Avazak.ir --> ---- ---- چاپ این صفحه ---- ---

در كل اینترنت
در این سایت
میان صفحات فارسی