تبلیغات
اهل بیت(علیهم السلام) - 106. قانون جذب
اهل بیت(علیهم السلام)
یا اباصالح المهدی ادرکنا
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


این وبلاگ صرفا علمی و تحقیقی و در راستای نشر و ترویج فرهنگ و معارف اسلامی برای استفاده اقشار مختلف جامعه خصوصا جوانان راه اندازی شده است و در آن علاوه بر آثار و نوشته های مدیر وبلاگ از مقالات و نوشته های علمی از سایر نویسندگان و سایت های معتبر نیز با ذکر منبع بهره برده می شود و از هر گونه پیشنهاد و انتقاد علمی و منصفانه استقبال می شود و نشر و استفاده از مقالات آن با ذکر منبع بلا مانع است.

مدیر وبلاگ :محمود امیریان
نویسندگان

سؤال:

آیا از نظر دینی قانون جذب را می‌توان ثابت كرد؟

پاسخ :

پاسخ اجمالی: قانون جذب بنا بر آنچه مدعیان آن می گویند:

 افکار ما در جهان تأثیر گذاشته و حوادث و اتفاقات متناسب با خودشان را جذب می کنند و بنابر این مبلغان این قانون به مردم توصیه می کنند تا برای رسیدن به آرزوها، افکار خود را با خواسته ها هماهنگ کنند. افرادی برای اثبات این قانون به برخی متون دینی هم تمسک جسته اند؛ اما با دقت در محتوای این قانون، متوجه می شویم که متون دینی به هیچ وجه، این قانون را به طور مطلق تأیید نمی کنند.

پاسخ تفصیلی:

تعریف قانون جذب:

قانون جذب، تفکری است که در حیطه روانشناسی به وجود آمده است و ادعای اصلی آن در این گزاره خلاصه می شود: «به یاد داشته باش تو در زندگی همان چیزی را جذب می‏کنی که توجه و انرژی و حواس خود را به آن معطوف می‏کنی، خواسته یا ناخواسته»[1] مدعیان این قانون معتقدند: برای رسیدن به خواسته ها باید با کنترل افکار، به جهان دستور داد؛ چرا که قدرت کائنات در اختیار خود افراد است. در این نظریه اعتقاد بر این است که همچون قانون جاذبه ای که نیوتن کشف کرده قوانین دیگری نیز در جهان وجود دارد. در جهان هیچ چیز اتفاقی و شانسی نیست؛ بلکه خود ما هستیم که اتفاقات را به سوی خود جذب می کنیم. برای مدیریت حوادث باید افکار خود را مدیریت کنیم؛ ولی چون افکار انسان بسیار زیاد هستند و نمی توان آن ها را یک به یک بررسی کرد باید به احساسات خود دقت کنیم؛ چرا که احساسات ما نشان می دهد که ما دارای چه افکاری هستیم اگر در لحظه ای دارای احساس خوبی هستیم به این معناست که خوبی ها را جذب می کنیم اما اگر احساس بدی داشتیم نشان دهنده این است که افکار بدی داریم پس باید فکر خود را عوض کنیم و باید بدانیم که این اندیشه و احساسات ماست که زندگی ما را خلق می کند.[2]

بنابر این سخنان می توان گفت که قانون جذب مدعی تأثیر ذهن انسان بر خارج به صورت علت تامّه است یعنی جهان را تفکرات ما می سازد. پس این قانون، قدرتی خدا گونه برای ذهن انسان تصور می کند پس نباید تصور شود که این قانون تنها در جهت ترویج مثبت اندیشی و خوشبینی و اعتماد به نفس است؛ بلکه این شیوه تفکر، نظامی خاص را در جهان بیان می کند که در بحث خلقت و تدبیر عالم تئوری جدیدی دارد و از مرزهای عقائد توحیدی خارج می شود و به تفکرات اومانیستی و انسان محوری تبدیل می شود. تفکراتی که در آن، فرد انسان محور عالم قرار می گیرد.

مروّجان این نظریه برای اثبات ادعای خود نه دلایل فلسفی و نه دلایل علمی به روش علوم تجربی ارائه نمی کنند؛ بلکه ادعاها را بر پایه حوادث و ماجراهایی که نقل می کنند استوار نموده و به عبارت دیگر استدلال آنها فقط استقراء است و همان گونه که در علم منطق بیان شده است استقراء ناقص نمی تواند یقین آور باشد و به صرف اینکه در صد مورد یا حتی هزار مورد، فرضیه ما اتفاق افتاده است نباید ادعا کرد که همیشه و همه جا صادق است.

این نظریه علاوه بر اینکه واجد استدلال برای اثبات نیست در مواردی کاملا مردود است همچون جایی که افکار یک شخص، اتفاق خاصی را جذب کند و در همان زمان، شخص دیگر در پی اتفاق نیفتادن آن حادثه باشد برای مثال کشاورزی با تمام وجود می خواهد باران ببارد و همسایه ی کوزه گر او با تمام وجود می خواهد که باران نبارد اگر باران ببارد قانون جذب در مورد کوزه گر نقض شده است و اگر باران نبارد ، قانون جذب در مورد کشاورز نقض شده است.

تطابق قانون جذب با قرآن و روایات:

برخی از مدعیان و مروّجان این تفکر که در فضای دینی مسلمانان به فعالیت می پردازند برای تطبیق این قانون با دین مبین اسلام به آیات و روایاتی تمسک جسته اند. آقای عیسی جلالی در مقدمه ای که بر ترجمه کتاب "راز" نوشته است موارد متعددی را ذکر کرده است همچون آیه شریفه «أدعونی أستجب لکم»[3] و روایات شریفه ای همچون «لحظه ای تفکر بهتر از یک سال عبادت است»[4] و «هر کسی خود را بشناسد خدا را شناخته است»[5]  و «و زمانی که خدا به ملائکه گفت من جانشینی در زمین قرار خواهم داد»[6]

برخی احادیث دیگر در تأیید این تفکر چنین است: «کسی از شما نگوید که دیگری به کار خیرکردن از من سزاوارتر است که به خدا سوگند همین طور خواهد شد.»[7] و باز فرمودند: «فال نیکو بزن تا موفق شوی»[8]

در پاسخ به تمسک به این آیات و روایات باید گفت همچنان که قبلا بیان شد در نظریه قانون جذب، عالم در مادیات خلاصه شده است و انسان در تأثیر گذاشتن در عالم مستقل و به صورت خداگونه عمل می کند در حالیکه  آنچه در متون دینی به عنوان دعا بیان شده است درخواست از پروردگار عالم و توجه به مبدأ عالم هست نه اینکه تفکرات و خواست درونی انسان در جهان تأثیر بگذارد و قوه جذب داشته باشد به علاوه اینکه در آیه 60 سوره غافر خداوند فرموده است "دعا کنید تا استجابت کنم" به این معنا نیست که هر آنچه انسان اراده کند در اختیار او قرار خواهد گرفت؛ بلکه همچنان که مرحوم علامه طباطبائی فرموده اند این استجابت دارای شرایطی همچون اخلاص در دعا و خواستن فقط از خدا و قطع امید از دیگران  است[9] که در قانون جذب چنین شرایطی وجود ندارد.

اما روایت ذکر شده در ارزش تفکر به هیچ وجه درصدد بیان قانون جذب نیست؛ بلکه منظور تفکر درباره مبدأ و معاد و فنای عالم است تفکری که انسان را به عمل به وظایف خدایی مشتاق و ترغیب کند همچنان که راوی در ادامه حدیث از امام صادق -علیه السلام- سؤال می کند چگونه فکر کند؟ امام می فرمایند: وقتی از خرابه ها و خانه عبور می کند بگوید ساکنین و سازندگان تو کجایند چرا سخن نمی گویند؟[10]

و نیز روایت «هر کس خود را بشناسد خدا را شناخته» نمی تواند دلیلی برای اثبات ادعای قانون جذب باشد؛ چون هیچ صراحتی در قدرت افکار انسان ندارد. أما آیاتی همچون آیه 30 سوره بقره که می گویند: خدا انسان را جانشین خود در زمین قرار داد، نیز علاوه بر اینکه هیچ تصریحی بر قدرت فکر انسان ندارد بعد از ملاحظه سائر آیات که خداوند را مؤثر بالذات عالم می دانند به هیچ وجه مؤید قانون جذب نخواهد بود. دو حدیث دیگر نیز در صدد بیان این مطلب هستند که اگر انسان در انجام کارهایش چیزی به خود تلقین کند آن تلقین در رفتار و عزم و تلاش او تأثیر می گذارد و باعث پیروزی یا شکست می شود نه اینکه خود آن فکر در عالم وجود دارای تأثیراتی باشد و به جهان فرمان اطاعت بدهد که در این دو حدیث هیچ اشاره ای به چنین قدرتی برافکار انسان نشده است.

برای مطالعه بیشتر:

1.      خود حقیقی شما، وین دایر، ترجمه علیرضا شاملو، نشر چیچکا؛

2.      قدرت، راندا برن، ترجمه مهدی قراچه داغی، نشر ایران بان.


برگرفته از مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم



[1] . مایکل لوسیر، قانون جذب، ترجمه نفیسه معتکف، نشر درسا، 1388

[2] . راندا برن، راز، ترجمه نفیسه معتکف، لیوسا، 1386، فصل دوم: راز به زبان ساده

[3] . سوره غافر، آیه 60

[4] . كلینى، ابو جعفر، محمد بن یعقوب‌، الکافی، دار الكتب الإسلامیة، 1407 ه‍ ق‌، چاپ چهارم‌، ج2، ص54

[5] . احسایى، ابن ابى جمهور، عوالی( غوالی) اللئالی العزیزیة‌، دار سید الشهداء للنشر‌، 1405 ه‍ ق‌، چاپ اول‌، قم، ج4، ص102

[6] . سوره بقره، آیه30

[7] . نهج البلاغه حکمت 422

[8] . ابن محمد آمدی، عبدالواحد، غرر الحکم و درر الحکم،  حدیث1858

[9] . طباطبایى محمد حسین، ترجمه تفسیر المیزان‏، ترجمه سید محمد باقر موسوى همدانى‏، دفتر انتشارات اسلامى‏، قم‏، 1374 ش‏، چاپ پنجم، ج2، ص45

[10] . الکافی ، ج2، ص54 .





نوع مطلب : علمی، 
برچسب ها : قانون جذب، قانون، جذب، روان شناسی، کتاب راز، فال نیک، ادعونی استجب لکم،
لینک های مرتبط :
          
چهارشنبه 3 خرداد 1396
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
from www.Avazak.ir-Design By: Avazak.ir --> ---- ---- چاپ این صفحه ---- ---

در كل اینترنت
در این سایت
میان صفحات فارسی