تبلیغات
اهل بیت(علیهم السلام) - 137. وجود و ولادت امام زمان - علیه السلام-(3)
اهل بیت(علیهم السلام)
یا اباصالح المهدی ادرکنا
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


این وبلاگ صرفا علمی و تحقیقی و در راستای نشر و ترویج فرهنگ و معارف اسلامی برای استفاده اقشار مختلف جامعه خصوصا جوانان راه اندازی شده است و در آن علاوه بر آثار و نوشته های مدیر وبلاگ از مقالات و نوشته های علمی از سایر نویسندگان و سایت های معتبر نیز با ذکر منبع بهره برده می شود و از هر گونه پیشنهاد و انتقاد علمی و منصفانه استقبال می شود و نشر و استفاده از مقالات آن با ذکر منبع بلا مانع است.

مدیر وبلاگ :محمود امیریان
نویسندگان

شبهه:

 من یه سوال دارم در مورد حضرت مهدی(عج) سنی ها مدارك زیادی دارن كه میگن امام حسن عسكری(ع) اصلا بچه دار نمیشده بعد ما این همه حدیث از صاحب زمان داریم .پس واقعا این احادیث از كی هستی؟ مگه میشه سنی ها یه ادمو انكار میكنن؟ من موندم واقعا حرف كی راسته؟ میشه راهنماییم كنین اخه من تا قبل این كه این حرف ها رو از سنی ها نشنیده بودم اعتقاد زیادی به صاحب زمان داشتم . الان حتی باور نمیكنم صاحب زمان وجود داشته باشه. لطفا راهنمایم؟

پاسخ:

......

د) شهادت خدمه و کنیزان و غلامان به رؤیت امام مهدی (علیه السلام): افرادی که در خانه امام عسکری (علیه السلام) مشغول خدمت بودند به همراه برخی کنیزان، از جمله کسانی بودند که امام مهدی (علیه السلام) را ملاقات کردند، مانند خدمت کار منزل طریف خادم،[1] و خادمه ابراهیم بن عبده نیشابوری که همراه آقای خود، به زیارت چهره مبارک امام نائل گشت.[2] و ابو الادیان خادم[3] و ابو غانم که می گوید:

خداوند به ابومحمد عسکری (علیه السلام) پسری عطا فرمود که نامش را محمد گذارد و سه روز پس از ولادتش طفل را به اصحاب و یاران خود نشان داد و فرمود: «این ولی امر شما پس از من است، او خلیفه من بر شما است او همان کسی است که گردن ها در انتظار او کشیده خواهد شد و هنگامی که زمین از ظلم و ستم پرگردد، او قیام کرده و آن را از عدل و داد پرخواهد کرد».[4]


هـ) اعتراف تبارشناسان به ولادت امام مهدی ـ علیه السلام ـ : از جمله مسائلی که بدیهی به شمار می رود، ضرورت مراجعه به متخصصان و خبرگان فن در هر حرفه است و در مورد بحث ولادت امام مهدی نیز قاعدتا علمای انساب بهتر از دیگران حق اظهار نظر دارند.

نسابه شهیر ابو نصر سهل بن عبدالله داود بن سلیمان بخاری؛ وی که از بزرگان قرن چهارم هجری بوده در سال 341 هجری در قید حیات به سر می برده و از مشهورترین علمای انساب معاصر با غیبت صغرای امام مهدی (علیه السلام) است. وی در این زمینه می گوید: علی بن محمد التقی، دارای فرزندی به نام حسن بن علی عسکری شد از ام ولدی نوبیة به نام ریحانه که این فرزند ولادتش به سال 231 هجری واقع گشت و وفاتش در سال 260 هجری در 29 سالگی در سامرا اتفاق افتاد و علی بن محمد تقی دارای فرزندی به نام جعفر شد که شیعه او را جعفر کذاب می خوانند. به جهت آن که خود را وارث برادرش حسن بن علی عسکری می دانست و فرزند برادرش (یعنی حجت قائم) را وارث او نمی شمرد، باری ابهام و اشکالی در نسب وی وجود ندارد».[5]

سید عمری نسابه معروف قرن پنجم هجری؛ وی چنین می نویسد: ابو محمد (امام عسکری) وفات یافت و پسرش از نرجس در نزد اصحاب خاص و معتمدین اطرافیانش معلوم و مشخص بود...».[6]

فخررازی شافعی (م606 هجری) می گوید: امام حسن عسکری دارای دو پسر و دو دختر بود، یکی از آن دو پسرش صاحب الزمان (عجل الله تعالی فرجه) و دیگری موسی نام داشت که در زمان حیات پدر از دنیا رفت و اما دو دختر ایشان: یکی فاطمه است که در زمان حیات پدر مرد و دیگری ام موسی که او نیز وفات یافت.[7]

و نیز نسابه های معروف دیگر مانند: مروزی ازور قافی، و سید نسابة جمال الدین احمد بن علی حسینی معروف به ابن عنبه، و نسابه زیدی سید ابوالحسن یمانی صنعانی، و محمد امین سوئدی و دیگران که بر اساس تخصص شان، تصریح به این امر کرده اند.

راستی کدام قضیه تاریخی دلائل و شواهد و قرائن قطعی بیش از آنچه درباره ولادت امام زمان (علیه السلام) وجود دارند، دارد؟ اگر ولادت حضرت مهدی (علیه السلام) با وجود همه این دلائل و شواهد قابل اثبات نباشد، معنایش این است که هیچ قضیه در تاریخ قابل اثبات نباشد.

حال که بر اساس آنچه در نوشتار فقط اشاره به آن شد از دلائل و شواهد و قرائن و اعترافات اگر افراد مانند احمد کاتب و امثال او همچنان بر انکار خود اصرار ورزند، باید به یکی از امور ذیل ملتزم شوند:

1. اینکه با صحیح دانستن همه این روایات، شواهد، و اعترافات اهل فن و یا حداقل برخی از آنها، آنها را طرد کرده و با مسلمات تاریخی به مبارزه برخیزند و به ویژه در بخش روایات در حقیقت کلام پیامبر خدا را ردّ نمایند. بدیهی است که آنان و هر آدم عاقلی ملتزم به این امر نمی شوند.

2. اینکه همه این روایات و دلائل تاریخی را صحیح ندانسته و ردّ نمایند. و ردّ نمودن روایات زیاد و متواتری که خبرگان اهل حدیث آنها را صحیح دانسته و مورد توجه قرار داده اند. و نیز انکار این همه اسناد و دلائل و شواهد تاریخی، بدون برهان و دلیل منطقی نوعی عناد و لجاج با حقیقت است نه یک شبهه علمی و تاریخی.

3. اینکه امام حسن عسکری (علیه السلام) زنده و غایب است تا زمانی که خداوند مقدر کرده است فرزندی از او در آینده به نام مهدی موعود متولد شود. بدیهی است آنان به این امر نمی توانند ملتزم بشوند، زیرا اولا: به شهادت قطعی تاریخ امام حسن عسکری (علیه السلام) در سال 260 هجری از دنیا رفته اند. و ثانیا: اگر اینان بپذیرند که امام حسن عسکری (علیه السلام) زنده اند، چگونه زنده بودن حضرت مهدی (علیه السلام) را استبعاد و انکار می کنند با اینکه «حکم الامثال فیما یجوز و فیما لا یجوز واحد».

4. اینکه امام حسن عسکری (علیه السلام) از دنیا رفته ولی هر وقت خداوند مقدّر نماید زنده شده و سپس دارای فرزندی به نام مهدی می شود، این امر هر چند ذاتا ممکن است و از قدرت مطلقه خداوند دور نیست ولکن اولا: این همان رجعت است که احمد کاتب و امثال او منکر آن هستند؟ و ثانیا: لازمه آن عدم وجود امام در زمان طولانی می باشد که مخالفت با روایت متواتری که شیعه و سنی نقل کرده که «من مات و لم یعرف امام زمانه ...» است.[8]

پس راهی جز اینکه بگوئیم امام مهدی (علیه السلام) متولد شده و بر اساس مصالح و حکمت الهی در غیبت به سر می برد، وجود ندارد. بر اساس آنچه گفته شد روشن شد که اساسا اثبات تولد امام مهدی (علیه السلام) وابسته به حدیث مورد نظر آقای کاتب نیست تا با نفی آن تولد امام مهدی (علیه السلام) نیز نفی شود گر چه این حدیث نیز قابل دفاع است که در جای خود باید به آن پرداخت.

جهت مطالعه بیشتر به منابعی که در ابتدا معرفی شد و نیز در پاورقی ها آمده است مراجعه نمائید.

با سند صحیح از امام صادق (علیه السلام) نقل شده که فرمود:

«در صاحب این امر (مهدی) شباهتی به یوسف (علیه السلام) وجود دارد... چگونه این امت انکار می کنند که خدا با حجت خود مانند یوسف معامله کند؛ در بازارهای شان راه رود و بر زمین ایشان قدم زند، تا آنکه خداوند وعده خود را در مورد وی محقق سازد، همان گونه که درباره یوسف انجام داد که برادرانش گفتند: آیا تو یوسفی؟ گفت: آری من یوسفم».[9]

---------------------

[1]. الکافی، ج1، باب 77، ص332، ح13.

[2]. در انتظار ققنوس، ص156، به نقل از: الکافی، ج1، باب 77، ص331، ج6؛ الارشاد، ج2، ص352.

[3]. اکمال الدین، ج2، باب 43، ص475.

[4]. همان، باب 42، ص431، ح8.

[5].در انتظار ققنوس، ص159، به نقل از: سرّالسلسة، ابو نصر بخاری، ص39.

[6]. همان، ص160، به نقل از: المجدی فی انساب الطالبین، عمری، ص130.

[7]. همان، به نقل از: الشجرة المبارکه فی انساب الطالبیة، فخر رازی، ص78 ـ 79.

[8]. موعود ادیان، ص125 ـ 126، موسسه فرهنگی خرد آور، 1384ش، قم.

[9]. الکافی، ج1، باب 80، ص336، ح4.





نوع مطلب : امام زمان(عجل لله تعالی فرجه الشریف)، 
برچسب ها : امام زمان علیه السلام، تولد امام زمان علیه السلام، ولادت امام زمان علیه السلام، نیمه شعبان، ادله ولادت امام زمان علیه السلام، نرجس خاتون و ولادت امام زمان علیه السلام،
لینک های مرتبط :
          
چهارشنبه 12 اردیبهشت 1397
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
from www.Avazak.ir-Design By: Avazak.ir --> ---- ---- چاپ این صفحه ---- ---

در كل اینترنت
در این سایت
میان صفحات فارسی