تبلیغات
اهل بیت(علیهم السلام) - 54. فاطمه زهرا (سلام الله علیها) و فرشته وحی
اهل بیت(علیهم السلام)
یا اباصالح المهدی ادرکنا
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


این وبلاگ صرفا علمی و تحقیقی و در راستای نشر و ترویج فرهنگ و معارف اسلامی برای استفاده اقشار مختلف جامعه خصوصا جوانان راه اندازی شده است و در آن علاوه بر آثار و نوشته های مدیر وبلاگ از مقالات و نوشته های علمی از سایر نویسندگان و سایت های معتبر نیز با ذکر منبع بهره برده می شود و از هر گونه پیشنهاد و انتقاد علمی و منصفانه استقبال می شود و نشر و استفاده از مقالات آن با ذکر منبع بلا مانع است.

مدیر وبلاگ :محمود امیریان
نویسندگان

سؤال:

آیا حضرت فاطمه ـ سلام الله علیها ـ پیامبر بود كه فرشته بر او نازل می شد؟

پاسخ:

حضرت زهرا(سلام الله علیها) «محدثه» یعنی كسی كه فرشتة الهی با او گفتگو داشته است و این امر هرگز ملازم با پیامبری نیست. با این توضیح كه یكی از فضایلی كه برای حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ برشمرده اند، كه البته از بزرگترین فضایل آن حضرت است، نزول جبرئیل بر وی می باشد.

در كتاب كافی به سند معتبر آمده كه فاطمه پس از مرگ پدر دچار اندوهی عمیق شد. این بود كه جبرئیل جهت عرض تسلیت خدمت ایشان آمده، و اخباری از آینده را برایش بیان نموده و علی ـ علیه السّلام ـ آنها را می نوشت.(1) این نوشته ها بعدها به مصحف فاطمه مشهور شد.(2) و به عنوان یكی از منابع علم ائمه، از امامی به امام دیگر سپرده شد. تا اینكه سرانجام به دست امام عصر رسید.(3) از این رو فاطمه عنوان «محدثه» یافت. یعنی كسی كه با فرشتگان گفت و شنود دارد.(4) این ویژگی مهم، ما را بر آن می دارد تا اندكی پیرامون چگونگی دستیابی فاطمه ـ سلام الله علیها ـ به وحی و وجه تمایز آن با وحی در نبوت، سخن بگوییم.

وحی تشریفی:

قرآن، مواردی غیر از آنچه را كه ما به عنوان وحی بر انبیاء می شناسیم، را نیز وحی نامیده است. از جمله اینكه فرموده: وَ أَوْحی رَبُّكَ إِلَی النَّحْلِ أَنِ اتَّخِذِی مِنَ الْجِبالِ بُیُوتاً (و پروردگار تو به زنبور عسل وحی نمود كه از كوهها، خانه هایی برگزین)(5) و فَقَضاهُنَّ سَبْعَ سَماواتٍ فِی یَوْمَیْنِ وَ أَوْحی فِی كُلِّ سَماءٍ أَمْرَها (پس آنها را به صورت هفت آسمان در دو روز آفرید و در هر آسمانی، كار آن را وحی نمود)(6) و إِذْ یُوحِی رَبُّكَ إِلَی الْمَلائِكَةِ أَنِّی مَعَكُمْ فَثَبِّتُوا الَّذِینَ آمَنُوا (و هنگامی كه پروردگارت به فرشتگان وحی نمود، من با شما هستم كسانی را كه ایمان آورده اند ثابت قدم بدارید)(7) و وَ أَوْحَیْنا إِلی أُمِّ مُوسی أَنْ أَرْضِعِیهِ فَإِذا خِفْتِ عَلَیْهِ فَأَلْقِیهِ فِی الْیَمِّ (و به مادر موسی وحی كردیم كه موسی را شیر بده و هنگامی كه بر جان او ترسیدی، وی را به دریا بینداز)(8) و وَ إِذْ أَوْحَیْتُ إِلَی الْحَوارِیِّینَ أَنْ آمِنُوا بِی وَ بِرَسُولِی (و هنگامی كه به حواریون وحی كردم كه به من و رسولم (عیسی) ایمان بیاورید)(9) و نیز نزول جبرئیل به صورت انسان بر مریم و سخن گفتن با وی.(10)

این آیات و تفاسیر آن می رساند آنچه از وحی شنیده شده كه مخصوص پیامبران است، «وحی تشریعی» می باشد. ولی «وحی انبایی» بر غیر پیامبر نیز نازل می شود. تفاوت این دو قسم وحی در آن است كه براساس وحی تشریعی، فرد به مقام نبوت نایل آمده ولی در وحی انبایی، بدون اینكه فرد از مقام نبوت برخوردار شود، به اخبار غیبی دست می یابد. نزول وحی دربارة حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ نیز از قبیل وحی انبایی بوده و در آن مطالبی از جمله اخبار گذشته و آینده تا روز قیامت آمده است.(11)

 حضرت فاطمه (سلام الله علیها) و نزول جبرئیل:

هرگاه نفس انسان از جنبة كمالات به مرتبه ای رفیع برسد، صورت های ملكی و ملكوتی برایش تمثّل می یابند.(12) چنانكه دربارة حضرت مریم ـ سلام الله علیها ـ جبرئیل به صورت بشری، برایش تمثل یافت. فاطمه ـ سلام الله علیها ـ از اهل بیت پیامبر و به حكم آیه تطهیر(13) معصوم می باشد. حقیقت عصمت، نیروی ملكوتی است كه دارنده اش را از هرگونه عیب و زشتی، حفظ می نماید.

امام خمینی دربارة شایستگی وجودی حضرت فاطمه ـ سلام الله علیها ـ برای دریافت وحی می گوید: «مسألة فرود آمدن جبرئیل (بر حضرت زهرا) یك مسأله ساده نیست. خیال نشود كه جبرئیل برای هر كس امكان نزول دارد. یك تناسب كامل میان مقام و عظمت جبرییل كه روح اعظم است، و روح آن شخصی كه جبرییل بر او وارد می شود، لازم است.»(14)

 و به دلیل همین وسعت روح و شأن رفیع فاطمه ـ سلام الله علیها ـ بود كه پیامبر اكرم درباره اش فرموده: هر كس فاطمه را آن گونه كه حق معرفت بدو است بشناسد، لیلة القدر را ادراك كرده است، و همانا كه فاطمه نامیده شده است بدین لحاظ كه خلق از كنه معرفتش بریده شده اند ـ یعنی به كنه معرفت او نمی رسند(15)

                                 منبع : مرکز مطالعات حوزه علمیه قم .


پاورقی:

1. كلینی، محمد بن یعقوب، اصول كافی، انتشارات مسجد چهارده معصوم، ج 2، ص 355 ـ 356.
2. همان، ج 1، ص 346.
3. ابی جعفر محمد بن جریر بن رستم (طبری)، دلائل الامامه، قم، منشورات رضی، چاپ سوم، 1363، ص 28.
4. صدوق، علل الشرایع، نجف، مكتبة الحیدریه، 1385 هـ ، ص 182، باب 146، ح1.
5. نحل: 68.
6. فصلت: 12.
7. انفال: 12.
8. قصص: 7.
9. مائده: 111.
10. مریم: 16ـ21.
11. ر.ك. طبری، دلائل الامامه، قم، منشورات الرضی، چاپ سوم، 1363، ص 27 ـ 28.
12. ر.ك. حسن زاده آملی، حسن، شرح فص حكمة عصمتیة فی كلمة فاطمیة، نشر طوبی، 1379، ص 350.
13. احزاب: 33.
14. صحیفة نور، ج 19، ص 278.
15. حسن زاده آملی، حسن، شرح فص حكمة عصمتیة فی كلمة فاطمیة، نشر طوبی، 1379، ص 261.





نوع مطلب : حضرت زهرا علیهاالسلام، 
برچسب ها : فاطمه زهرا، فرشته وحی، مصحف فاطمه، وحی تشریفی، وحی تشریعی، حقیقت عصمت، لیلة القدر،





نوع مطلب : حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها)، 
برچسب ها : فاطمه زهرا، فرشته وحی، وحی تشریفی، وحی تشریعی، حقیقت عصمت، لیلةالقدر، مصحف فاطمه،
لینک های مرتبط :
          
دوشنبه 17 اسفند 1394
یکشنبه 6 اسفند 1396 05:26 ق.ظ
این وب سایت واقعا همه اطلاعات و حقایق مورد نیاز من است
در مورد این موضوع و نمی دانستید چه کسی بپرسد.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
from www.Avazak.ir-Design By: Avazak.ir --> ---- ---- چاپ این صفحه ---- ---

در كل اینترنت
در این سایت
میان صفحات فارسی